웨스트민스터신앙고백서

토마스 빈센트 소요리문답 31, 32 유효적 부르심(혹은 유효적 소명)

형람서원 2024. 3. 27. 16:37
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XXXI. Ques. What is effectual calling?,

Ans. Effectual calling is the work of God's Spirit, whereby, convincing us of our sin and misery, enlightening our minds in the knowledge of Christ, and renewing our wills, he doth persuade and enable us to embrace Jesus Christ, freely offered to us in the Gospel.

31: 유효적 소명(effectual calling)은 무엇입니까?

: 유효적 소명은 하나님 성령의 역사인데, 그로 말미암아 우리의 죄와 비참을 깨닫게 하시고 또 우리의 마음을 밝혀 그리스도를 알게 하시고 우리의 의지를 새롭게 하시고 우리를 설득하여 복음에서 값없이 주시는 예수 그리스도를 붙잡도록 하십니다.

 

Q. 1. What is the difference between effectual calling and ineffectual calling?

A. 1. Ineffectual calling is the bare external call of the word, whereby all sinners are freely invited unto Christ, that they may have life and salvation by him, but in itself is insufficient to persuade and enable them to come unto him. "Many be called, but few chosen." -- Matthew 20:16. "Ye will not come unto me, that ye might have life." - -John 5:40.

2. Effectual calling is the internal call of the Spirit accompanying the external call of the word, whereby we are not only invited unto Christ, but also enabled and persuaded to embrace him as he is freely offered to us in the gospel. "Every one that hath heard, and hath learned of the Father, cometh unto me." --John 6:45.

Q1. 유효적 소명과 무효력적 소명 사이의 차이점은 무엇입니까?

A. 1. 무효력적 소명은 단순한 말씀의 외적인 부르심인데, 모든 죄인들이 그로 말미암아 생명과 구원을 얻도록 그리스도께로 값없이 초대받지만 그것 자체만 그에게 나아오기에 불충분합니다. “청함을 받은 자는 많되 택함을 입은 자는 적으니라”(22:14), “너희가 영생을 얻기 위하여 내게 오기를 원하지 아니하는도다”(5:40).

 

2. 유효적 소명은 말씀의 외적인 부르심을 동반한 성령의 내적인 부르심인데, 그가 복음 안에서 우리에게 값없이 주신 바 될 때 우리는 그리스도께로 초대받을 뿐만 아니라, 그의 품에 안기게 됩니다. “아버지께 듣고 배운 사람마다 내게로 오느니라”(6:45).

 

Q. 2. What is the work of the Spirit of God in our effectual calling?

A. The work of the Spirit of God in our effectual calling, is twofold-- 1. Upon our minds.

2. Upon our wills.

Q2. 우리의 유효적 부르심에 성령 하나님의 역사는 무엇입니까?

A. 유효적 부르심에 있는 성령 하나님의 역사는 이중적입니다.

1. 우리 마음에 2. 우리 의지에

 

Q. 3. What is the work of the Spirit of God in our effectual calling upon our minds?

A. The work of the Spirit of God in our effectual calling upon our minds is-- 1. A convincing us of our sin and misery. 2. An enlightening us in the knowledge of Christ.

Q3. 우리의 유효적 부르심은 우리 마음에 어떻게 성령 하나님의 역사합니까?

A. 유효적 부르심으로 말미암아 성령 하나님의 역사는 우리 마음에서 1. 우리의 죄와 비참을 깨닫게 합니다. 2. 그리스도를 아는 지식으로 우리를 밝게 비추십니다. * 성령께서 죄와 비참을 깨닫게 하시는 것은 일반적 사역이 아니라 특별한 사역입니다.

 

Q. 4. What is it for the Spirit to convince our mind of our sin and misery?

A. The Spirit worketh in our mind a conviction of our sin and misery, when he giveth us a clear sight and full persuasion of the guilt of our sins, and a feeling apprehension of the dreadful wrath of God, and the endless miseries of hell which we have deserved for sin, and every hour are exposed unto: which doth wound our hearts and consciences and filleth us with perplexing care what to do to be saved. "And when he is come, he will reprove (or convince) the world of sin." --John 16:8. "Now when they heard this, they were pricked in their hearts, and said unto Peter and the rest of the apostles, Men and brethren, what shall we do?" --Acts 2:37.

Q4. 성령께서 우리의 죄와 비참을 어떻게 깨닫게 하십니까?

A. 성령께서 우리에게 우리의 죄책(the guilt of our sins)에 대해 분명하고 명백하게 보여주고 설득시켜 주며, 무시무시한 하나님의 진노와 우리가 죄로 인해 마땅히 받아야 할 지옥의 끝없는 고통, 매 시간마다 거기에 드러내진 적나라한 우리의 모습을 깨닫게 해 주실 때, 그는 우리로 하여금 우리 마음 가운데 죄와 비참을 깨닫도록 역사하십니다. 그 상태는 우리의 생각과 양심을 짓누르며 어떻게 해야 구원을 받기 위해 복잡한 관심을 가득 채웁니다. “그가 와서 죄에 대하여, 의에 대하여, 심판에 대하여 세상을 책망하시리라”(16:8), “그들이 이 말을 듣고 마음에 찔려 베드로와 다른 사도들에게 물어 이르되 형제들아 우리가 어찌할꼬 하거늘”(2:37).

 

Q. 5. Whereby doth the Spirit convince us of our sin and misery?

A. The Spirit convinceth us of our sin and misery by the law, and threatenings thereof. "By the law is the knowledge of sin." --Romans 3:20. "Cursed is every one that continueth not in all things which are written in the book of the law to do them." --Galatians 3:10.

Q5. 성령께서 무엇으로 우리의 죄와 비참을 깨닫게 하십니까?

A. 성령께서 율법에서 형성되는 위협으로 우리의 죄와 비참을 깨닫게 하십니다. “율법으로는 죄를 깨달음이니라”(3:20), “무릇 율법 행위에 속한 자들은 저주 아래에 있나니 기록된 바 누구든지 율법 책에 기록된 대로 모든 일을 항상 행하지 아니하는 자는 저주 아래에 있는 자라 하였음이라”(3:10).

 

Q. 6. What knowledge of Christ doth the Spirit enlighten our minds withal, after the conviction of our sin and misery?

A. The Spirit doth enlighten our minds, after conviction of our sin and misery, with the knowledge-- 1. That Christ only can save, and that he is all-sufficient to do it. "Neither is there salvation in any other: for there is none other name under heaven, given among men, whereby we must be saved." --Acts 4:1

 

2. "Wherefore he is able also to save them to the uttermost that come unto God by him." --Hebrews 7:25. 2. That Christ is willing to save all that come unto him. "Him that cometh unto me I will in no wise cast out." --John 6:37.

 

3. That Christ hath undertaken to save us, and is faithful to perform it. "That he might be a merciful high priest, in things pertaining to God, to make reconciliation for the sins of the people." --Hebrews 2:17.

Q6. 우리가 죄와 비참을 깨달은 후 성령께서 어떻게 그리스도의 지식으로 우리의 마음을 밝게 비추십니까?

A. 성령께서 우리의 마음에 죄와 비참한 상태를 깨닫게 하신 후 다음과 같은 지식으로 우리의 마음을 밝게 비추십니다. 1. 그리스도만이 우리를 구원하실 수 있으시고 그가 구원하심이 완전 충족합니다. “다른 이로써는 구원을 받을 수 없나니 천하 사람 중에 구원을 받을 만한 다른 이름을 우리에게 주신 일이 없음이라 하였더라”(4:12). “그러므로 자기를 힘입어 하나님께 나아가는 자들을 온전히 구원하실 수 있으니 이는 그가 항상 살아 계셔서 그들을 위하여 간구하심이라”(7:25).

 

2. 그리스도는 자기에게 오는 모든 자들을 구원하시길 원합니다. “아버지께서 내게 주시는 자는 다 내게로 올 것이요 내게 오는 자는 내가 결코 내쫓지 아니하리라”(6:37).

 

3. 그리스도께서 우리를 구원하시기 위해 일을 하셨으며 그것을 충성스럽게 수행하셨습니다.

이는 하나님의 일에 자비하고 충성된 대제사장이 되어 백성의 죄를 구속하려 하심이라”(2:17). * 그리스도의 충성은 오직 백성을 죄에서 구속하시려는 순종이며 사랑입니다.

 

Q. 7. Whereby doth the Spirit enlighten us with the knowledge of Christ?

A. The Spirit doth enlighten us with the knowledge of Christ, by the discoveries of Christ in the Gospel, opening our eyes to discern him there discovered. "To whom I send thee, to open their eyes, and to turn them from darkness unto light," etc. --Acts 26:17-18.

Q7. 어떻게 성령께서 조명해서 우리를 그리스도의 지식을 알게 하십니까?

A. 성령께서 우리에게 조명해서 그리스도의 지식으로, 복음 안에서 그리스도를 발견하게 하고 우리의 눈을 열어 거기에서 발견했던 그를 분별하게 하십니다. “이스라엘과 이방인들에게서 내가 너를 구원하여 그들에게 보내어 그 눈을 뜨게 하여 어둠에서 빛으로, 사탄의 권세에서 하나님께로 돌아오게 하고 죄 사함과 나를 믿어 거룩하게 된 무리 가운데서 기업을 얻게 하리라 하더이다”(26:17,18).

 

Q. 8. What is the work of the Spirit of God in our effectual calling upon our wills?

A. The work of the Spirit of God in our effectual calling upon our wills, is to renew them.

Q8. 우리의 유효적 부르심 안에서 우리 의지에(upon) 역사하는 하나님의 성령의 사역은 무엇입니까?

A. 우리의 유효적인 부르심 안에서 우리의 의지에 역사하는 하나님의 성령의 사역은 우리의 의지들을 새롭게 하는 것입니다.

 

Q. 9. What is it for our wills to be renewed?

A. Our wills are renewed when the Spirit doth put new inclinations and dispositions into them. "A new heart also will I give you, and a new spirit will I put within you; and I will take away the stony heart out of your flesh, and I will give you an heart of flesh." --Ezekiel 36:26.

Q9. 어떻게 우리의 의지가 새롭게 됩니까?

A. 우리의 의지는 성령께서 새로운 성향과 배치를 우리 의지에 넣어 주실 때 새롭게 됩니다. “또 새 영을 너희 속에 두고 새 마음을 너희에게 주되 너희 육신에서 굳은 마음을 제거하고 부드러운 마음을 줄 것이며”(36:26).

 

Q. 10. Are not we able to renew our own will, and to turn from sin unto Christ ourselves?

A. No; it is the almighty power of the Spirit of God that doth persuade and enable us to embrace Jesus Christ by faith. "And what is the exceeding greatness of his power to usward who believe, according to the working of his mighty power, which he wrought in Christ, when he raised him from the dead." --Ephesians 1:19-20.

Q10. 우리는 우리 스스로 우리의 의지를 새롭게 하고 죄에서 벗어나 그리스도에게로 돌이킬 수 있습니까?

A. 그럴 수 없습니다. 우리가 믿음으로 예수 그리스도를 영접하는 것은 설득되고 할 수 있는 것은 오직 하나님의 성령의 전능한 능력으로만 가능합니다. “그의 힘의 위력으로 역사하심을 따라 믿는 우리에게 베푸신 능력의 지극히 크심이 어떠한 것을 너희로 알게 하시기를 구하노라 그의 능력이 그리스도 안에서 역사하사 죽은 자들 가운데서 다시 살리시고 하늘에서 자기의 오른편에 앉히사”(1:19-20).

 

26 강 유효적 소명의 유익

 

XXXII. Ques. What benefits do they that are effectually called partake of in this life?

Ans. They that are effectually called, do in this life partake of justification, adoption, and sanctification, and the several benefits which in this life do either accompany or flow from them.

32: 유효적인 부르심(소명)을 받은 자들은 지금 삶에서 무슨 유익이 있습니까?

: 유효적인 부르심을 받은 자들은 지금 삶(현생)에서 칭의(의롭다하심: 법정적 칭의)과 양자됨, 성화 그리고 사는 삶에서 함께 따라오는 여러 가지 유익을 받습니다.

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